Unul din fiecare șapte pacienți internați în spital experimentează o eroare medicală.

Însă erorile medicale pot avea loc în oricare parte a sistemului îngrijirilor de sănătate: spitale, clinici, centre chirurgicale, ambulatorii, azile de bătrâni, farmacii și la domiciliul pacientului.

Erorile pot fi în legătură cu medicamentele, intervențiile chirurgicale, diagnosticele, echipamentele sau rezultatele analizelor de laborator.

Pot avea loc inclusiv pe timpul realizării activităților de îngrijire de rutină: de exemplu când se servește hrană sărată unui pacient spitalizat subiect al unei diete fără sare.
Majoritatea erorilor rezultă din problemele create de complexul sistem actual de îngrijire a sănătății.

Însă erorile se întâmplă și datorită problemelor de comunicare între medici și pacienți.

Sfaturile de mai jos vă indică ce puteți face pentru a beneficia de îngrijiri de sănătate mai sigure.

Ce puteți face pentru a vă menține în siguranță?

Cea mai bună formă de a ajuta la evitarea erorilor este să vă transformați într-un membru activ al echipei de îngrijire.

Asta înseamnă să participați în toate deciziile care privesc îngrijirile medicale pe care le primiți.

Investigațiile arată faptul că pacienții care participă mai mult la propriile îngrijiri tind să obțină mai bune rezultate.

MEDICAMENTELE

1 – Asigurați-vă că toți medicii dumneavoastră sunt informați de fiecare medicament pe care îl luați.

Asta include medicamente cu sau fără rețetă precum și suplimente dietetice cum ar fi vitaminele și produsele naturiste.

2 – Strângeți și aduceți toate medicamentele și suplimentele la consultațiile medicale.

Asta vă va ajuta pe dumneavoastră și medicul dumneavoastră ca să vorbiți despre medicamente și să descoperiți orice problemă.

De asemenea, va ajuta medicul dumneavoastră la menținerea actualizată a înregistrărilor din registrul de consultații iar pe dumneavoastră ca să beneficiați de îngrijiri medicale de mai bună calitate.

3 – Asigurați-vă că medicul dumneavoastră este la curent cu orice alergie sau reacție adversă la medicamente pe care dumneavoastră le-ați avut.

Asta vă poate ajuta să evitați prescrierea de către medic a unui medicament care vă poate produce daune.

4 – Atunci când medicul dumneavoastră vă scrie o rețetă asigurați-vă că o puteți citi.

Dacă nu înțelegeți scrisul medicului este foarte probabil ca nici farmacistul să nu-l poată înțelege.

5 – Atunci când primiți informații despre medicamentele dumneavoastră, pretindeți medicului și farmacistului dumneavoastră să utilizeze cuvinte care sunt ușor de înțeles atât pe timpul prescrierii cât și pe timpul primirii medicamentelor:

Pentru ce este acest medicament?
Cum trebuie să-l iau și pentru cât timp?
Ce efecte secundare poate cauza? Ce fac dacă apar aceste efecte secundare?
Este sigur să iau acest medicament împreună cu alte medicamente sau suplimente dietetice pe care le luam până acum?
Ce alimente, băuturi sau activități trebuie să evit atâta timp cât iau acest medicament?
6 – Când primiți medicamentul în farmacie întrebați:

Este acest medicament cel prescris de medicul meu în rețetă?

7 – Dacă aveți cel mai mic dubiu asupra instrucțiunilor care apar pe eticheta sau prospectul medicamentului întrebați.

Instrucțiunile de pe ambalaj sau din prospect pot fi dificil de înțeles.

De exemplu, întrebați dacă „de patru ori pe zi” înseamnă să luați o doză la fiecare 6 ore consecutive sau numai în orele în care în mod normal sunteți treaz.

8 – Întrebați farmacistul cu ce dispozitiv se poate măsura cel mai bine medicamentul dumneavoastră lichid.

De exemplu, foarte multe persoane utilizează lingurițe de bucătărie care nu sunt echivalente cu lingurițele de lichid.

Dispozitivele speciale, precum seringile marcate, ajută la o măsurare corectă a dozei.

9 – Cereți informații scrise despre efectele secundare pe care le-ar putea cauza medicamentul dumneavoastră.

Dacă știți bine ce se poate întâmpla, veți fi mai bine pregătit dacă se întâmplă sau apare ceva neprevăzut.

SPITALIZAREA

10 – Dacă vă aflați într-un spital, luați în considerare întregul personal medical care vă va atinge pentru a-l întreba înainte de contact dacă și-a spălat mâinile.

Igiena mâinilor poate evita propagarea infecțiilor în spitale.

11 –  Când vă externați cereți medicului dumneavoastră să vă explice planul de tratament pe care trebuie să-l urmați acasă.

Asta include să învățați despre noile medicamente rețetate, să vă asigurați programarea pentru consultațiile de control și urmărire și să aflați când puteți reveni la activitățile normale.

Este important să știți dacă puteți continua sau nu cu medicamentele pe care le luați înainte de spitalizare.

Obținerea instrucțiunilor clare poate ajuta la evitarea reinternării neașteptate în spital.

CHIRURGIA

12 – Dacă urmează să fiți operat asigurați-vă că dumneavoastră, medicul dumneavoastră și chirurgul sunteți de acord cu ceea ce urmează să se facă.

Este straniu și rar să se realizeze operația în locul greșit (de exemplu să se opereze genunchiul stâng în loc de cel drept).

Este de asemenea ceva ce niciodată nu ar trebui să se întâmple.

Partea bună este că operațiile în locul greșit sunt ceva 100% evitabil.

Oricare chirurg este obligat, înaintea oricărei operații, să semneze cu inițialele sale direct pe partea sau organul extern care vor fi operate.

13 – Dacă aveți posibilitatea și opțiunea de a putea alege, atunci alegeți spitalul în care cele mai multe persoane și-au realizat aceeași procedură sau operație chirurgicală de care dumneavoastră aveți nevoie.

Investigațiile demonstrează că pacienții tind a obține cele mai bune rezultate atunci când merg în spitalele care au cea mai multă experiență cu domeniul lor.

ALTE ACȚIUNI

14 – Exprimați liber toate neliniștile sau întrebările.

Aveți dreptul de a pune întrebări oricărei persoane care participă la îngrijirea dumneavoastră medicală.

15 – Asigurați-vă că cineva, de exemplu medicul dumneavoastră de familie, coordonează îngrijirile dumneavoastră medicale.

Aceasta este cu atât mai important cu cât dumneavoastră aveți mai multe probleme de sănătate sau sunteți internat în spital.

16 – Asigurați-vă că toți medicii dumneavoastră au întreaga informație importantă despre sănătatea dumneavoastră.

Nu presupuneți deliberat că toți au întreaga informație de care au nevoie.

17. Cereți unei persoane din familie sau unui prieten să vă însoțească la consultații.

Deși este posibil să nu aveți nevoie de ajutor acum, s-ar putea să aveți nevoie mai târziu.

18 – Țineți cont de faptul că „mai mult” nu înseamnă neapărat și „mai bun”.

Este convenabil să știți de ce este necesar un examen medical sau un tratament și cum vă poate ajuta. Inclusiv este posibil să fie cel mai bine să nu-l faceți.

19 – Dacă vă faceți un examen medical, nu vă gândiți că totul este în regulă dacă nimeni nu vă contactează pentru a vă da rezultatul examenului.

Întrebați întotdeauna cum și când veți primi rezultatul.

20 – Învățați despre condiția și tratamentele dumneavoastră, întrebându-vă medicul și asistenta și folosind alte surse de încredere.

De exemplu, puteți vedea opțiunile de tratament, de acord cu evidența științifică cea mai recentă, în pagina web a Effective Health Care (Efectivitatea îngrijirilor de sănătate) de la AHQR.

Întrebați întotdeauna medicul dacă tratamentul dumneavoastră se bazează pe evidența cea mai recentă.

 

Sursa: